Snel en effectief aan de slag met de Milieubarometer

Meten is weten!

In drie stappen van onrust naar inzicht in jouw milieubelastingen vervolgstappen op basis van feiten met de Milieubarometer!

Veel bedrijven zijn zich er inmiddels bewust van dat MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) steeds belangrijker wordt om klaar te zijn voor de toekomst. Zowel voor hunzelf als voor de stakeholders. Omdat het een heel breed begrip is en voor velen best ‘ongrijpbaar’ is de tool ‘Milieubarometer’ van stichting Stimular een aanrader! 

In 3 stappen help ik je snel en concreet aan de slag te gaan met de Milieubarometer. Daarna kun je er zelf mee verder!
De Barometer geeft inzicht in je CO2-footprint en je kunt data makkelijk omzetten in bijvoorbeeld grafieken. Deze grafieken kun je bijvoorbeeld weer gebruiken in je communicatie over je MVO.

Ben je op zoek naar een betekenisvolle manier om als jullie bedrijf of organisatie duurzamer en maatschappelijk verantwoord te maken? 

Voel je de behoefte om verandering te brengen en een positieve impact te hebben op het milieu? Verlang je naar een duurzame bedrijfsstrategie die niet alleen goed is voor de planeet, maar ook je bedrijfsprestaties verbetert? Ben je gefrustreerd door het ontbreken van een duidelijke aanpak en expertise op het gebied van MVO? 

Zou je wel eens willen weten hoe je milieuaspecten effectief kunt meten, doelen kunt stellen en concrete stappen kunt zetten richting duurzaam ondernemen?

 

 

 

 

 

 

Het gebruik van de Milieubarometer levert je veel voordelen op zoals:

– zelf niet de tijdrovende puzzel hoeven maken hoe je inzicht krijgt in je milieuprestaties

– een overzichtelijke milieuregistratie waar je ook rapporten mee kunt maken

– inzicht in je CO2-footprint

– een stijgende lijn van verbetering kunnen zien en monitoren

– de milieubarometer gebruiken als onderlegger voor certificaten zoals de CO2-prestatieladden, ISO 26000 of de Social Development Goals van de VN.

“Door te meten laten we zien dat duurzaamheid geen loze belofte is, maar ook een meetbare realiteit”

En hoe werkt dat dan allemaal?

Stappen
In 3 stappen naar inzicht jouw milieubelasting en vervolgstappen op basis van feiten met de Milieubarometer.

1. Voorbereiding: ik help jou met het opstarten zodat we snel aan de gang kunnen

2. Resultaten; uitlezen en bespreken resultaten Milieubarometer 

3. Bepalen doelen en vervolg

Ik help je hierbij door de 1e stappen heen zodat je dit voorwerk niet zelf uit hoeft te zoeken. Dit scheelt je uren werk en gepuzzel!

Termijn
Afhankelijk van het verzamelen van de gegevens kunnen we gemiddeld na zo’n 6 a 8 weken de Milieubarometer aflezen en de vervolgstappen bepalen. Daarna draag ik de Milieubarometer aan jullie over en kunnen jullie er verder zelf mee werken.

Contact
Online hebben we een aantal (meestal 3) contactmomenten en ik vraag jullie digitaal cijfers door te sturen. 

Abonnement
Om gebruik te maken van de Milieubarometer zelf heb je een abonnement nodig. Dit verloopt via Stichting Stimular, de eigenaar van de Milieubarometer.
Dit begint met een startabonnement tot en met het einde van het jaar. Het basis startabonnement* Milieubarometer kost € 170**,- (inclusief adviseurskorting a 30%) tot het einde van het jaar. Daarna wordt dit omgezet in een doorlopend jaarabonnement a € 85,-** welke jaarlijks opzegbaar is.

Investering Snel en effectief aan de slag met de Milieubarometer 
De investering hiervoor is € 579,- ex btw***. Dit is exclusief het abonnement Milieubarometer omdat het afsluiten hiervan door het bedrijf zelf gedaan moet worden.

*  Via meerdere gemeenten kun je gratis starten met de Milieubarometer!
** Prijspeil 2023
*** In meerdere provincies kun je subsidie krijgen als je aan de slag wilt met het verduurzamen van je bedrijf. In Drenthe wordt dit bijvoorbeeld geregeld door IBDO en kun je in principe subsidie krijgen voor mijn diensten.

Hoi!

Mijn naam is Jolanda Howell, Met Groene Ogen en help sinds 2018 bedrijven en organisaties met een groen hart met hun MVO-strategie.

In mijn hele loopbaan heb ik altijd al (in het begin onbewust) een vleugje duurzaamheid toegevoegd in de projecten waar ik bij betrokken was. Ik kreeg er veel voldoening van, mijn werkgever kwam in een goed daglicht te staan en het was goed voor mens en planeet. 
Dat inspireerde mij zo dat ik als zelfstandig hierin verder ben gegaan.

Inmiddels heb ik allerlei bedrijven en organisaties geholpen op het vlak van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen).
Regelmatig krijg ik terug dat MVO soms ongrijpbaar is en het fijn zou zijn als het meetbaar is.

Om in te kunnen spelen op deze behoefte ben ik blij dat ik hierbij de tool Milieubarometer kan inzetten!
Het is een effectieve en ook nog eens gebruiksvriendelijk tool die zichzelf heeft bewezen door de duizenden gebruikers in allerlei bedrijfstakken.

Het wordt als prettig ervaren dat ik als officieel adviseur bedrijven kan helpen snel en effectief kan helpen starten met deze tool en ze hierdoor snel kunnen profiteren van de resultaten.

FAQ’S

Dat is natuurlijk een optie!
Het is op zich een gebruiksvriendelijke tool. Echter blijkt dat bedrijven het toch prettig vinden om een quickstart te kunnen maken en niet zelf alles te hoeven ontdekken. Doordat ik weet hoe de tool werkt kan ik snel de goede vragen stellen dat het proces aanzienlijk versnelt (en makkelijker en leuker wordt!). 

Ook in het Koploperproject waar ik deelneem als adviseur zetten we de Milieubarometer in en helpen we de deelnemers op weg. Deze hulp ook als zeer welkom ervaren.

De Milieubarometer wordt door duizenden (!) bedrijven en organisaties in Nederland gebruikt in vele bedrijfstakken. Op de site van de Milieubarometer kun je voorbeelden zien.

Voor jezelf is het interessant om je cijfers als nul-meting te gebruiken met als doel deze volgend jaar te verbeteren.

Daarnaast is er een uitgebreide benchmark aanwezig vanuit verschillende bedrijfstakken. Hiermee kunnen bedrijven zich vergelijken met vergelijkbare bedrijven in hun branche.

Ook kun je de cijfers van uit de Milieubarometer kun je gebruiken als input voor verschillende certificaten die de Milieubarometer herkennen.

Onze ervaring is dat bedrijven het prettig vinden om er mee door te gaan omdat het inzicht en sturing geeft. Mocht het toch niet bevallen, dan is het abonnement per jaar gemakkelijk op te zeggen.